Thuishaven » Branden en brandblussers

Branden en brandblussers

Hoe blus je branden op de boot?

Er zijn verschillende soorten branden, brandblussers en brandblusmiddelen voor op een boot. Voor je Vaarbewijs 1 examen heb je basiskennis nodig over het ontstaan van branden en hoe deze te blussen. Branden worden onderverdeeld in brandklassen, iedere brandklasse vergt een eigen blusmethode. Meer over brandpreventie leer je in dit Vaarbewijs Filmpje.

Lid worden van vaarbewijs filmpjes

Wat is er nodig voor een brand?

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan wil er een brand kunnen ontstaan. Er moet een brandbare stof zijn, zuurstof en de temperatuur moet voldoende hoog zijn om de stof te laten ontbranden. Dit heet ook wel de brandtechnische driehoek. Als minimaal één van de voorwaarden wordt weggenomen dan zal de brand stoppen.

Brandklassen en blusmiddelen

Branden worden onderverdeeld in een aantal brandklassen, die ieder op een specifieke manier moeten worden geblust.

branden en brandblussers op een boot

Brandklasse A

Dit is een brand van vaste stoffen, zoals polyester, hout, papier, meubels en bijvoorbeeld zeilen.
Geschikte blusmiddelen zijn een poederblusser, sproeischuimblussers of een blusdeken. Ook is dit type brand goed te blussen met water, iets wat bij een boot vaak wel in de buurt aanwezig is. Water brengt de temperatuur van de brandbare stof snel omlaag.

Brandklasse B

Dit is een brand van vloeibare stoffen zoals: (was)benzine, dieselolie of motorolie.
Geschikte blusmiddelen zijn sproeischuimblussers, CO2 blussers of poederblussers. Gebruik nooit water voor dit type branden, veel vloeistoffen zijn lichter dan water en branden dan bovenop het water gewoon door.

Brandklasse C

Dit is een brand van gassen, zoals propaan en butaan.
Het beste om te doen is om eerst de gaskraan dicht te draaien als dat kan, en om daarna te starten met blussen. Een brandklasse C is te blussen met een poederblusser.

Brandklasse D

Dit is een brand van metaal, zoals aluminium en magnesium. Normaal gesproken komt dit soort brand niet vaak voor op boten.
Geschikt blusmiddel voor een metaalbrand is een poederblusser.

Brandklasse E

Dit zijn elektriciteitsbranden, deze klasse komt in Nederland officieel niet meer voor, omdat elektriciteit wel een oorzaak van brand kan zijn maar zelf niet brandt. Kortsluiting in combinatie met een gaslek is een veelvoorkomende oorzaak van bootbranden.

Brandklasse F

Dit is een brand van (frituur)olie en vetten, zoals bakolie of frituurvet.
Geschikte blusmiddelen zijn vetblusser, een sproeischuimblusser of een blusdeken.

Brandblussers

De minimale bluscapaciteit van een brandblusser moet 2 kg zijn. Hang de brandblusser op een makkelijk bereikbare plek, die je zowel vanuit de kuip als van binnenuit (bij de kombuis) snel kan grijpen. Laat de brandblussers om de 2 jaar controleren en vervang deze na gebruik (als je hele boot niet weg is). Veel informatie over verschillende soorten brandblussers kan je vinden op de website van brandblussers.nl

Oefenvragen: Branden en brandblussers

In dit filmpje staan oefenvragen over branden en brandblussers die horen bij bovenstaande theorie.

Lid worden van vaarbewijs filmpjes

Meer lezen?

Veel gestelde vragen

Hoevaak moet je een brandbusser op de boot laten controleren?

Deze moet je om de 2 jaar laten controleren

Wat zijn klasse A branden?

Dit zijn branden in vaste stoffen

Wat zijn klasse B branden?

Dit zijn branden in vloeistoffen

Wat zijn klasse C branden?

Dit zijn branden in gassen

Wat zijn klasse D branden?

Dit zijn branden in metalen

Wat zijn klasse F branden?

Dit zijn branden in vetten