Thuishaven » Motortechniek

Motortechniek

Hoe werkt de motor van je boot?

De motor is een cruciaal onderdeel van de boot. Uiteraard voor motorboten, maar ook voor zeilboten is het voor de veiligheid zeer belangrijk een goed werkende motor te hebben. De basiswerking van motortechniek en de belangrijkste verzorgingstips moet je kennen voor je Vaarbewijs 1.

Lid worden van vaarbewijs filmpjes

De verbrandingsmotor

De meeste boten hebben nog verbrandingsmotoren die lopen op diesel of benzine, maar ook elektromotoren zijn erg in opkomst de laatste jaren. Een goed werkende motor is zeer belangrijk voor de veiligheid op het water, dit geldt ook voor zeilboten waar de motor dient als backup. De basis van een verbrandingsmotor is een zuiger en in deze zuiger wordt benzine- of dieseldamp gespoten die via een vonkende bougie tot ontbranding wordt gebracht. De keerkoppeling zorgt ervoor dat de schroef vooruit en achteruit kan draaien, zodat de boot vooruit en achteruit kan varen. De schroef is via een schroefas verbonden met de keerkoppeling. De schroefas loopt door een schroefaskoker.

Motoren smeren

Om verbrandingsmotoren soepel te laten lopen moet je ze smeren met olie. Veel oudere buitenboordmotoren zijn tweetact, hierbij wordt smeerolie door de brandstof gemengd (mengsmering), omdat de inwendige delen van de motor niet over een eigen smeerolietoevoer beschikken.

vaarbewijs motorboot
Moderne bootmotor – Foto: Rens Groenendijk

Motorkoeling

Naast een goede smering is koeling van de motor zeer belangrijk, want anders raakt de motor oververhit. Oververhitte motoren kunnen zelfs vastlopen, koeling zorgt ervoor dat de warmte wordt afgevoerd. Sommige motoren maken gebruik van een intern koeling. Bij boten wordt er meestal gebruik gemaakt van waterkoeling, omdat water makkelijk aanwezig is en van buiten de boot naar binnen kan worden gezogen. Na de waterinlaat wordt er vaak gebruik gemaakt van een wierpot. Deze zorgt ervoor de de het koelsysteem niet verstopt raakt met troep.

V-Snaar

De V-snaar is verbonden met de dynamo (die de accu’s oplaadt) en met de waterpomp, als deze snaar te slap staat dan zullen beiden niet meer goed werken.

Gebruik motor

Bij een binnenbootmotor moet je voor vertrek de motorruimte goed ventileren, aangezien zich hier explosieve dampen kunnen ophopen. Controleer de leidingen op lekkages en als je een wierpot hebt, kijk dan of die niet verstopt is. Check eventueel de brandstoffilters, oliepeil en de v-snaar en natuurlijk of je voldoende brandstof in de tank hebt.

Als alles goed is kan je de motor starten en even laten warmdraaien. Als je motor gebruik maakt van waterkoeling, check dan even of er een waterstaal uit de motor komt. Doe dit in een haven niet onnodig lang. Het geeft lawaaioverlast, stank en het vervuilt het water in de haven.

In dit filmpje zie je wel een geinig motorbootje om rustig met je gezinnetje een tochtje te doen.

Oefenvragen: Motortechniek

In dit filmpje staan oefenvragen over de motor van je boot die horen bij bovenstaande theorie.

Lid worden van vaarbewijs filmpjes

Meer lezen?

Veel gestelde vragen

Wat is een wierpot?

Een wierpot is een filter dat ervoor zorgt dat er geen troep zoals wier, waterplanten en andere drijvende dingen in het koelwatersysteem van de bootmotor komen.

Waarom moet je de ruimte waarin een benzinemotor staat goed ventileren?

Benzinedampen zijn zeer explosief en kunnen zich ophopen in de kuip van de boot.